Cargando...

CULTURA

Fina Miralles serveix glops de vida al MACBA amb 'Soc totes les que he sigut'

L’exposició reivindica la figura d'una artista connectada amb la natura que es dedica a subvertir les regles establertes.

Publicidad

Fina Miralles, en una de les sales de l'exposició temporal que li dedica el Macba. — Pau Cortina / ACN

barcelona,

"Ser artista no és una vocació, ni una devoció, ni una professió; no ho saps, però tot t'hi empeny i et porta a ser qui ets", diu la cita que rep als visitants de 'Soc totes les que he sigut' dedicada a l'obra de Fina Miralles i que es pot visitar al MACBA fins al 5 d'abril. L'exposició comissariada per Teresa Grandas planteja un recorregut que no segueix un ordre cronològic sinó que presenta una selecció de les seves accions, instal·lacions, fotografies i pintures. Al muntatge hi trobem les peces que millor aprofundeixen en els temes centrals tractats per Miralles: la connexió amb la natura, la importància del llenguatge que utilitzem per comunicar-nos, les relacions de poder, la subversió, i la condició de les dones.

Publicidad

El recorregut de la mostra arrenca amb un seguit de fotografies d''Imatges del zoo' que l'artista va presentar a Vinçon l'any 1974. Amb aquest treball, en el qual va engabiar diferents animals, fins i tot a ella mateixa, Miralles construïa una crítica a l'autoritat i qüestionava el que és natural o artificial.

Click to enlarge
A fallback.

La natura com inici i final

Per a Fina Miralles nascuda a Sabadell el 1950 tot està relacionat. "Saps què passa? A la vida una cosa porta a l'altra. L'únic que has de fer és no córrer, perquè ja ho veiem amb l'I Ching i el símbol de l'adoració, a cada final se li pressuposa un nou començament", explica en una conversa telefònica aquesta artista que manté un lligam molt profund amb la natura.

"Nosaltres ara comencem a comprendre que si trenques una cosa tot està connectat"

Publicidad

Les 'Translacions' són una sèrie de treballs emblemàtics, una mica la marca de la casa de Miralles. Descontextualitzar objectes, desplaçar els elements naturals, canviar-los de context i fins i tot portar-los a l'àmbit domèstic. "Al principi jo pintava xiprers dins el mar, però em quedaven surrealistes i vaig començar a portar una duna a un camp de conreu, vaig posar herba flotant al mar, vaig treballar els canvis de context per reafirmar que tot està vinculat. Res és un bolet, la cultura xinesa tot ho interrelaciona des de fa milers d'anys i nosaltres ara comencem a comprendre que si trenques una cosa tot està connectat".

En la manera de fer de Fina Miralles, el procés és més significatiu que el resultat formal, en moltes de les peces és el procés precisament el que determina el valor de l'obra, i això Miralles ho utilitza per qüestionar la noció de valor, desmitificar l'obra d'art i recordar-nos que "nosaltres som natura" i que "l'allunyament de la natura és un isolament i ens fa molt mal a nivell emocional, relacional...".

Publicidad

"Els humans podem ser preciosos però som d'una crueltat horrorosa"

En aquest sentit, una de les peces destacades de l'exposició és 'Mediterrani T'estim', amb la qual Fina Miralles va participar en la Biennal de Venècia l'any 1978. "La peça 'Mediterrani T'estim' surt d'aquesta manipulació de l'home en la natura del servir-se de tot. Els humans podem ser preciosos però som d'una crueltat horrorosa. Ara el problema és relacional, el distanciament, la falta de tendresa, l'altre sembla que molesta, l'altre és l'enemic", sosté Fina Miralles.

Publicidad

Subvertir la condició d’inferioritat de les dones

La dictadura franquista imperava quan Fina Miralles va començar a trencar els academicismes que li venien imposats, i els comportaments que s'esperaven d'una dona d'aquell temps. Per això, alguns del seus treballs fotogràfics recullen la situació d'inferioritat social de la dona, subjecta a l'autoritat masculina i a una legislació restrictiva específica que determinava principalment codis morals de comportament i les encaminava a la cura de la família com a única opció.

Potser per les limitacions i restriccions que patim a causa de la pandèmia del coronavirus, passejar entre les algues, el mar, els arbres i la terra de Fina Miralles, 'Soc totes les que he sigut' es percep com un glop de vida, com una escletxa de llibertat que val la pena aprofitar.

Publicidad